Архиепископ пимен

Новгородский Софийский собор

Новгородская и Старорусская епархия Новгородской митрополии Русской Православной Церкви

  • Епархиальное управление: Россия, 173000, г. Великий Новгород, ул. Славная, 12
  • Тел.: (8162) 63-54-13; факс: 63-33-42
  • Официальный сайт:
  • Каноническая территория: ГО Великий Новгород, Батецкий, Валдайский, Волотовский, Демянский, Крестецкий, Маловишерский, Марёвский, Новгородский, Парфинский, Поддорский, Солецкий, Старорусский, Холмский, Чудовский и Шимский районы Новгородской области
  • Кафедральные соборы: Софийский в г. Великом Новгороде, Воскресенский в г. Старой Руссе
  • На карте: Яндекс.Карта, Google-карта

Становление епархии

Новгородская кафедра — одна из древнейших на Руси. По некоторым данным она была учреждена в 951 году . Первый известный Новгородский святитель, Иоаким Корсунянин, прибыл в Новгород в конце X века, вероятнее всего в 992 году. Владыка начал апостольские труды с простройки школы и храмов, среди которых был вероятно и деревянный Софийский собор. При святителе Луке Жидяте и благоверном князе Владимире Ярославиче, вероятно в 1045 году, был заложен каменный Софийский собор, который затем на века сделался духовным и просветительским центром Новгородской земли, главным её символом.

Новгородская епархия охватила огромную территорию Северной Руси, на которую простиралась светская власть Господина Великого Новгорода. Переход от княжеского единовластия к вечевому строю гражданского управления, который произошёл в Новгородской земле в первой половине XII века, во много обусловил особенности развития местной церковной жизни. Общественно-религиозным центром жизни новгородцев стала церковь, возле которой собиралось уличанское вече, выбирались должностные лица, решались различные вопросы.

Архиепископия Господина Великого Новгорода

Усиление и обособление Новгородской земли от Всероссийского великого князя сопровождалось переустройством Новгородской епархии на автономных началах. Вначале епархия была в полной зависимости от Киевского митрополита, который назначал сюда епископов так же как и в другие епархии Русской земли. Но не поздее середины XII века порядок изменился, и новгородцы сами стали избирать себе архиерея — принято считать, что первым избранным владыкой был святитель Аркадий, в 1156 году. Эту перемену объясняют дарованием Новгородской кафедре особых привилегий от Константинопольского патриарха, в награду за верность каноническому порядку проявленную предыдущим Новгородским святителем Нифонтом. С 1165 года, с взошествием на престол святителя Илии, Новгородская кафедра стала первой на Руси архиепископией. Согласно укладу бытовавшему тогда в Константинопольской Церкви, титул архиепископа обычно принадлежал «автокефальным» епископам, которые подчинялись не областному митрополиту, а непосредственно патриарху. Святителю Василию Калике в 1346 году было пожаловано ещё и право ношения крещатых риз, каковой привилегией пользовались в то время только самые высокопоставленные иерархи Константинопольской Церкви.

Таким образом Всероссийский митрополит лишь рукополагал выбранных в Новгороде владык. Выбор обычно совершался через жребий, но иногда избрании принимало участие и вече, и предыдущий митрополит. При этом, особенно в первой половине XIII века, новгородцы часто изгоняли неугодных им владык.

Новгородские владыки обладали как канонической и государственной властью. По канонической власти владыка учил, посвящал в сан, правил духовенством и монастырями, ведал богоугодными заведениями, следил за нравственным состоянием не только духовенства, но и мирян. Суду владыки подлежали, например, ссоры в семье или споры по имуществу. Еще одной обязанностью, утвержденной грамотой Всеволода Мстиславича, являлось заведование всеми торговыми мерами и весами. Государственная сторона деятельности владыки выражалась в том, что он принимал участие во всех переговорах с русскими князьями и послами иностранных государств. Часто бывшие в Новгороде волнения и мятежи прекращались после вмешательства владыки. Начиналась война или заключался мир только по благословлению владыки, который имел и свой полк.

Новгородская архиепископия была вероятно богатейшей из русских епархий своего времени. Казна новгородских владык, хранившаяся на хорах Софийского собора, использовалась во время войн, для заключения мирных договоров (контрибуции), для выкупа пленных и т.д. Шли ее средства и на общественные дела (строительство каменных стен кремля, моста и пр.), а также возводились храмы, оказывалась помощь во время бедствий. Основу богатства новгородской кафедры составляли различные пожертвования, главными из них были земельные. В XIV-XV веках новгородский владыка стал крупнейшим землевладельцем. Вторым по значению церковным лицом в новгородской епархии был архимандрит Юрьева монастыря. Остальные монастыри управлялись игуменами.

В эту эпоху в Новгородской земле идёт деятельное храмоздательство, основываются многочисленные монастыри, ведётся проповедь Евангелия среди карелов и других язычников северных земель. Самобытная новгородская школа возникает в ряде церковных искусств, особенно — в храмоздательстве и иконописи. Усилия Новгородских владык помогают подъёму учености и книжности. Наконец, важнейшим проявлением церковной жизни было появление целого сонма святых просиявших в Новгородской земле. По числу прославленных святых древняя Новгородская архиепископия превосходила прочие русские земли; из 30 владык занимавших кафедру Великого Новгорода до 1478 года 17 причислены к лику святых. Прославились здесь также чудотворные иконы Божьей Матери: Знаменская, Тихвинская, а также икона Софии Премудрости Божией.

В составе Московский иерархии

Усиление Москвы и обособление Русской Православной Церкви от Константинопольской обусловило утрату Новгородской независимости как в гражданских так и церковных делах. После первого удачного похода на Новгород в 1471 году великий князь Московский Иоанн Васильевич принудил новгородцев «ставить архиепископа на Москве.» Последним Новгородским архиепископом, избранным по жребию, стал преподобный Феофил. После окончательного покорения Новгорода Москве, святитель Феофил был сведён с кафедры по повелению великого князя. Епархия лишилась значительной доли своих богатств: в год покорения Великого Новгорода Иоанн Васильевич вывез в Москву казну Софийского дома и отнял значительную часть земельных владений архиепископа и крупных монастырей. В 1492 году, по повелению великого князя, Новгородский архиепископ уступил Вологду Пермской кафедре.

Несмотря на потерю самостоятельности, Новгородская кафедра сохранила особое положение. Новгородский владыка единственный среди руссих иерархов носил белый клобук. Доходы кафедры продолжали превосходить доходы других епископов. Новгородский святитель Геннадий совершил труд великого значения для всей Церкви возглавив собрание первого полного кодекса Библейских книг на церковно-славянском языке. Его наследник, святитель Серапион, храбро защищал неприкосновенность своей церковной области от митрополита и великого князя, за что поплатился смещением с кафедры и заточением. В XVI веке Московские правители продолжали борьбу с влиянием новогородской кафедры. Так, с 1509 по 1526 год на Новгородский престол не ставился архиерей. Поход на Новгород царя Иоанна Грозного в 1569-1570 годах оказался для епархии разрушительным. Однако, позднее царь Иоанн уже пытался отчасти возместить потери: Софийскому собору возвращены две знаменитые иконы, отлит новый колокол на «колоколище во владычном дворе,» делались крупные пожертвования.

В связи с учреждением на Руси патриаршества, значительное церковное переустройство коснулось и Новгородской кафедры. 26 января 1589 года Новгородская архиепископия была возведена в ранг митрополии, но её территория — в то время самая обширная в Русской Церкви — была урезана путём выделения самостоятельной Псковской епархии. Образование патриаршей области также внесло коррективы в границы епархий. Наконец, около того же времени для окормления земель Корельского уезда была учреждена викарная Корельская кафедра в составе Новгородской.

В начале XVII века Новгородская Церковь пережила страшное разорение: шведы «разориша вся святые места, и монастыри и церкви, и вся сосуды златые и серебряные, и кузнь, и раки святых поимаша.» Однако епархия восстановилась, и в последующие годы оставалась второй по важности кафедрой Великороссии. В XVII веке на Новгородской кафедре находились будущие Московские патриархи Никон, Питирим и Иоаким.

При патриархе Никоне Валдайский, Боровичский, Крестецкий и Старорусский уезды Новгородской епархии были приписаны к вотчинам его «особых» монастырей: Иверского и Воскресенского. 18 марта 1682 года из состава Новгородской епархии была выделена Холмогорская (впоследствии Архангельская).

Синодальный период

Синодальный период ознаменовался подъёмом новой столицы — Санкт-Петербурга — которая выросла на территории Новгородской епархии и затмила древний престольный град. После отвоевания у Швеции Ингерманландии, новоприсоединённые земли с городами Выборг, Ямбург (ныне Кингисепп), Нарва, Копорье и Шлиссельбург вошли в состав Новгородской епархии. Однако, с 1708 года по настоянию царя Петра I этим карем стал заведовать особый «духовный судья» остававшийся в подчинении архиерея лишь номинально. К Санкт-Петербургскому уделу перешли некоторые монастыри Новгородской кафедры. В 1715 году номинальное архипастырское попечение о Санкт-Петербурге и прилежащих землях было передано вдовствующей патриаршей кафедре. Первый Новгородский архиерей поставленный после начала Петровских реформ, Феодосий (Яновский), не получил титула митрополита и предпочёл пребывать в Санкт-Петербурге.

В 1740 году открылась Новгородская духовная семинария. В 1764 году из состава Новгородской епархии была выделена Олонецкая.

С 1775 года, за исключением крайне непродолжительных периодов, епархия находилась в управлении Санкт-Петербургских архиереев, титул которых в такие периоды начинался с наименования «Новгородский». Только в 1892 году, с назначением владыки Феогноста (Лебедева), независимость Новгородской кафедры снова утвердилась и на неё стали назначаться самостоятельные архиереи.

В 1892 году в составе епархии было учреждено Кирилловское викариатство, а в 1907 году — ещё Тихвинское.

Советский период

Революция 1917 года открыла период безбожных гонений в СССР и Новгородская епархия сполна разделила участь Православной Церкви в России. Между началом 1920-х и серединой 1930-х годов в составе епархии некоторое время действовали Боровичская (с 1934 года самостоятельная), Валдайская и Демянская викарные кафедры. После всесоюзных волн антицерковных репрессий и кампаний по закрытию храмов, в конце 1930-х годов было уничтожено почти все духовенство епархии.

К началу Великой Отечественной войны в Великом Новгороде действовал один лишь Михаило-Архангельский собор на Прусской улице. Богослужение в нем продолжалось и во время немецкой оккупации. С 1945 по 1962 год в Великом Новгороде был один действующий храм — Никольский собор, после закрытия которого в 1962 году службы стали совершаться в церкви святого Филиппа Апостола.

При этом Новгородская епархия была выделена из состава Ленинградской 22 ноября 1956 года, но 7 октября 1967 года вновь слита с ней. Однако, в последующие годы при служении в храмах Новгородской области митрополит поминался как «Новгородский и Ленинградский».

Новейшее время

Решением Священного Синода от 20 июля 1990 года Новгородская епархия снова стала самостоятельной. Началось возрождение церковной жизни — стали открываться старые храмы и обители, в ряде мест строились новые церкви. Новгородский кафедральный Софийский собор был возвращен Православной Церкви в 1991 году.

До 2011 года епархия охватывала территорию Новгородской области. 28 декабря 2011 года из её состава была выделена Боровичская епархия, вместе с которой Новгородская епархия была включена в новоучрежденную Новгородскую митрополию. В составе Новгородской епархии были оставлены районы в центре и на западе Новгородской области.

Исторические названия

  • Новгородская (992 — 1166)
  • Великоновгородская и Псковская (1166 — 26 января 1589)
  • (Велико)Новгородская и Великолуцкая (26 января 1589 — 1 января 1775)
  • Новгородская и Санкт-Петербургская (1 января 1775 — 16 октября 1799)
  • Новгородская и Олонецкая (16 октября 1799 — 19 декабря 1800)
  • Новгородская, Санкт-Петербургская, Эстляндская и Выборгская (19 декабря 1800 — 4 декабря 1803)
  • Новгородская, Санкт-Петербургская, Эстляндская и Финляндская (4 декабря 1803 — 26 марта 1818)
  • Новгородская и Олонецкая (26 марта — 25 июня 1818)
  • Новгородская, Санкт-Петербургская, Эстляндская и Финляндская (25 июня 1818 — 4 ноября 1848)
  • ? Новгородская и Олонецкая (4 ноября — 20 ноября 1848)
  • Новгородская, Санкт-Петербургская, Эстляндская и Финляндская (20 ноября 1848 — 24 июня 1865)
  • Новгородская, Санкт-Петербургская и Финляндская (24 июня 1865 — 1891/1892)
  • Новгородская и Старорусская (1891/1892 — 1943)
  • ? Новгородская (26 мая 1944 — 7 сентября 1945)
  • ? Новгородская (22 ноября 1956 — 23 августа 1959)
  • Новгородская и Старорусская (23 августа 1959 — 7 октября 1967, с 20 июля 1990)

Статистика

Архиереи

Викарные епархии

География благочиний

Монастыри

Ранее подчинённые епархии

  • Антониев-Дымский (мужской, ныне в пределах Тихвинской епархии)
  • Трифоно-Печенгский (мужской, ныне в пределах Североморской епархии)

Епархиальные отделы

  • по религиозному просвещению и катехизации
  • по социальному служению и благотворительности
  • по взаимодействию с Вооруженными силами и правоохранительными учреждениями
  • по делам молодежи
  • миссионерский
  • Общество православных врачей

Епархия Новгорода и Старой Руссы

Софийский собор , июль 2009

Место нахождения

Штаб-квартира

Великий Новгород

Информация

деноминация

Восточный ортодокс

Sui IURIS церковь

России православная церковь

установленный

Конец 10-го века

язык

Старославянский

Текущее руководство

управление

епархия

епископ

Лео (Tserpitsky)

Веб-сайт

WWW .vn-eparhia .ru

Новгород и Старая Русса епархия ( русская : Новгородская и Старорусская епархия ) является одним из старейших отделений в Русской Православной Церкви . Средневековые архиепископы Новгорода были одними из самых важных фигур в средневековой русской истории и культуры и их наследников (как епископы, архиепископы, митрополиты или) продолжают играть значительную роль в истории России вплоть до наших дней. Они покровительствовали значительное количество церквей в городе и его окрестностях, (некоторые из которых все еще можно увидеть и сегодня), а также их художественные и архитектурные украшения повлияли позже русского искусства и архитектуры; они также покровительствовали летописания, важнейший источник по средневековой русской истории.

Собор Святой Софии в Великом Новгороде, кафедральный собор архиепископа Новгородского, освящен в 1052 году.

Учебные заведения

  • Новгородская духовная семинария (недейств.)
  • Новгородское духовное училище
  • Новгородское женское училище (недейств.)
  • Старорусское духовное училище (недейств.)

Ранее подчинённые епархии

  • Белозерское духовное училище (недейств., ныне в пределах Череповецкой епархии)
  • Боровичское духовное училище (недейств., ныне в пределах Боровичской епархии )
  • Кирилловское духовное училище (недейств., ныне в пределах Вологодской епархии)
  • Тихвинское духовное училище (недейств., ныне в пределах Тихвинской епархии )
  • Устюженское духовное училище (недейств., ныне в пределах Череповецкой епархии )

Средства массовой информации

  • Новгородские епархиальные ведомости, газета
  • София, журнал
  • София. Программа о наших истоках, телепередача

Церковно-общественные организации

  • Новгородское церковно-археологическое общество

Литература

  • Толстой, М. В., Святыни и древности Великого Новгорода, Москва, 1862.
  • Тихомиров, П. И., прот., Кафедра новгородских святителей со времени введения христианства в Новгороде (902) до кончины последнего митрополита Новгородского Иова в 1716, Новгород, 1891-1897, 2 тт.
  • Здравомыслов, К. Я., Иерархия Новгородской епархии от древнейших времен до настоящего времени: Краткие биографические очерки, Новгород, 1897.

Использованные материалы

  • Страница официального сайта Новгородской епархии:
  • Страница официального сайта Русской Православной Церкви:
  • «История Новгородской епархии,» альманах Новгородские страницы:
  • Страница сайта Русское Православие:
  • БД ПСТГУ Епископы и епархии периода гонений на Церковь (1917-1955гг.):

Дурново, Иерархия…, 35.

«История Новгородской епархии,» альманах Новгородские страницы,

Святитель Серапион родился в селе Пехорка под Москвой в семье верующих и благочестивых христиан. С ранних лет он желал стать монахом, но родители не позволяли. Почитая отца и мать своих, Серапион по послушанию женился и стал священником Покровской церкви. Когда через год его жена умерла, праведник принял постриг в монашество. После смерти родителей святитель Серапион распустил крепостных отца, раздал все наследство бедным и ушел в Дубенский Успенский монастырь. Там он был поставлен строителем обители и прославился своими иноческими подвигами настолько, что место это прозвали пустынью Серапиона. Спустя время святой Серапион пожелал поучиться строгим подвигам и богомыслию у игумена Троице-Сергиевой Лавры Симона. А когда настоятель Симон в 1495 году был избран митрополитом Московским, святитель Серапион стал новым игуменом Лавры.

Святой праведник был очень уважаем великим князем Иоанном Васильевичем. И случилось однажды святителю Серапиону ходатайствовать о помиловании невинно осужденных боярынь. Великий князь умилился слезному прошению святого и освободил женщин от смертной казни. Этот подвиг прославил преподобного среди народа и возвысил в глазах князя. Когда тот передавал царство своему сыну Василию, то называл святого Серапиона одним из достойнейших архиереев.

В те времена в Великом Новгороде уже более двух лет не было своего святителя, и 15 января 1506 года архиепископом Новгородским избрали святого Серапиона. Тогда же Божиим попущением в Новгород пришли две большие беды: сначала моровая язва, затем страшный пожар, которые унесли многие тысячи жизней. Владыка Серапион непрестанно молился Богу об окончании страданий своего народа. Святитель распорядился за один день построить храм во имя Похвалы Богородицы на Детинце и сразу же освятил его. Тогда же по молитвам архиепископа Серапиона Господь исцелил трех человек: расслабленного, слепого и бесноватого. И после этого чуда смертоносная язва оставила город. В период пожара владыка вышел с иконами и крестами к Чудному кресту на Волховский мост и, обливаясь слезами, молился до тех пор, пока гнев Божий не прекратился и пожар не утих.

В то же время случился большой разлад между святителем Серапионом и преподобным Иосифом, игуменом Волоколамского монастыря. Игумен Иосиф не пожелал подчиниться указам Новгородского князя Феодора Борисовича и попросил защиты обители у Великого Московского князя Василия Иоанновича и митрополита Симона. От владыки Серапиона он благословения на это дело не получил. Великий князь, пусть и не сразу, но все же принял монастырь под свое покровительство. Когда архиепископ Серапион узнал о переходе Волоколамской обители к Великому князю, то был очень опечален этим. Не выслушивая объяснений, владыка отлучил игумена Иосифа от Церкви за то, что «он отступил от небесного, а пришел к земному». Преподобный Иосиф смиренно принял негодование святителя, однако Великий князь и митрополит были крайне огорчены такими словами святого Серапиона. Великий князь лишил архиепископа престола, вызвал в Москву и отправил под стражу в Андрониевский монастырь. В 1509 году на Соборе архипастырей владыку Серапиона трижды спрашивали, на основании каких церковных правил он отлучил игумена Иосифа. Архиепископ ничего не отвечал. Тогда Собор простил и благословил игумена Иосифа, а владыке Серапиону наказал пребывать в монастыре. И многое пришлось претерпеть святому в своем заточении.

Новгородцы же еще долгое время не могли утешиться, будучи лишенными своего доброго пастыря и наставника. За короткое время архиепископ Серапион успел проявить себя, окормляя бедных, наказывая вельмож, утешая скорбящих и помогая всем нуждающимся в нем.

В 1511 году святой Серапион примирился с умирающим митрополитом Симоном, а вскоре и с преподобным Иосифом. Великий князь Василий Иоаннович также вспомнил завет своего родителя, освободил владыку и разрешил переселиться в Троице-Сергиеву обитель. Там преподобный Серапион усердно подвизался в посте, молитве, глубоком смирении и терпении. Предчувствуя скорую смерть, святитель принял схиму. 16 марта 1516 года святой Серапион простился с братией Лавры и, причастившись Святых Тайн, скончался со словами на устах: «Господи, в руце Твои предаю дух мой». Владыку Серапиона с честью погребли близ церкви Живоначальной Троицы. Спустя год 7 апреля были обретены святые мощи святителя, которые до настоящего времени почивают под спудом в Троице-Сергиевой Лавре

Святитель Евфимий Новгородский. Тропарь, кондак и канон

Тропарь, глас 4:

Избран быв Богови от юности, святителю Евфимие, и сего ради архиерейства саном почтен быв, упасл еси люди, яже тебе Богом врученныя: темже и по преставлении чудес дарования от Господа приял еси, исцеляти различныя недуги. Того моли о нас совершающих честную память твою, да тебе вси непрестанно ублажаем.

Кондак, глас 8:

Яко архиереем сопрестольник, и святителем изрядный поборник был еси, святителю Евфимие: не престай сохраняя отечество твое, град же и люди, иже тебе верою почитающыя, и честным мощем твоим поклонящыяся, да велегласно тебе вси вопием: радуйся святителю богомудре.

Библиотека Русской веры
Канон святителю Евфимию, архиепископу Новгородскому →

Читать онлайн

Либрето — Модест Мусоргски, по едноименната трагедия от Пушкин и исторически текстове от Николай Карамзин.
Премиерното изпълнение на операта е на 27 януари 1874 година в Мариинския театър, Санкт Петербург.
Действащи лица:
Борис Годунов — бас
Фьодор, негов син — мецосопран
Ксения, негова дъщеря — сопран
Дойката на Ксения — мецосопраи
Княз Василий Шуйски — тенор
Андрей Шчекалов, секретар на Думата — баритон
Пимен, стар монах — отшелник, летописец — бас
Григорий Отрепиев, по-късно Димитрий Самозванеца — тенор
Марина Мнишек, дъщеря на сандомирския войвода — мецосопран
Варлаам, монах скитник — бас
Мисаил, монах скитник — тенор
Кръчмарката — мецосопран
Уродливия — тенор
Първи пристав — бас
Втори пристав — бас
Митюха, селянин — бас
Приближен болярин — тенор
Хрушчов, болярин — тенор
Първа жена — сопран
Втора жена — алт
Рангони, таен йезуит — бас
Черниковски, йезуит — баритон
Левицки, йезуит — бас
Патриарх — без пеене
Кардинал — без пеене
Боляри, болярски деца, селяни, селянки, стрелци, стражи, пристави, полски благородници, дами, народ.
Действието се развива в Русия и Полша от 1598 до 1605 година.
Пролог
Пред стените на Новодевическия манастир край Москва се е събрала многолюдна тълпа. Тук е дошъл на молитва Борис Годунов, на когото болярите предлагат да заеме руския престол. Годунов сам се стреми към него, но не бърза да даде съгласието си, за да не бъде заподизрян в заграбване на властта. Народът, подканван със заплахи и бой от царските пристави, моли Борис да приеме трона. Явява се секретарят на Думата — боляринът Шчекалов, който съобщава, че Борис Годунов е отказал да приеме руската корона. Той призовава народа да се моли за спасението на Русия. Идват група слепи богомолци, които предсказват смутове и бедствия.

Площад в Кремъл пред Успенската църква, чиито камбани звънят тържествено. Борис Годунов е приел руския престол и днес ще стане коронацията. Започва тържественото шествие, болярите и народът приветствуват новия цар, но Борис Годунов е скръбен и замислен. Зловещото предчувствие е сковало сърцето му.
Първо действие
Уединена килия в Чутовския манастир. Старият монах Пимен пише летопис. В него той разказва истината за убийството на законния наследник на руския престол — царевич Димитрий, извършено от болярина Борис Годунов. Описанието на Пимен силно развълнува младия послушник Григорий, който живее в килията на стария монах. Като разбира, че убитият царевич Димитрий е щял да бъде сега на неговата възраст, у Григорий блясва смела мисъл: не може ли самият той да стане цар? Григорий решава да вземе името на Димитрий и да започне борба за руския престол.
В кръчма край руско-литовската граница се отбиват трима пътници: монасите-скитници Варлаам и Мисаил и избягалият от Чутовския манастир послушник Григорий. Той е дошъл с намерение да премине границата. След като пресушава набързо поднесената му от гостоприемната кръчмарка чаша, Варлаам подхваща весела песен за цар Иван Грозни и неговата победа при Казан, след която е имало незапоменни пирове и веселби. Скоро, опиянени от виното, монасите Варлаам и Мисаил заспиват. Остава да бодърствува само Григорий. Той е загрижен и разпитва кръчмарката как най-лесно може да достигне границата. Скоро приятната дрямка на монасите е прекъсната от нахлуването на двама пристави, които търсят избягалия еретик Гришка Отрепиев. Григорий взима указа, за да прочете отличителните черти на беглеца. За да заблуди стражата обаче, той описва външния вид на стария Варлаам. За зла участ измамата му не успява. Приставите разбират, че Григорий е търсеното лице. В последния момент той успява да избяга.
Второ действие
Царските покои в Кремъл. Ксения, дъщерята на Борис, оплаква своя загинал годеник. Синът на царя, Фьодор, изучава картата на Русия. Влиза Борис Годунов, обзет от тежки мисли, макар че вече шеста година е на руския трон. Той се мъчи да утеши дъщеря си и казва няколко ласкави думи на Фьодор. Когато остава сам, царят е обхванат отново от мрачните си мисли: народът гладува и проклина името му. Душата на царя се измъчва ден и нощ от угризения на съвестта: постоянно му се явява злодейски умъртвеният царевич Димитрий. Идва княз Шуйски, който сам е бил претендент за престола. Боляринът донася страшна вест — в Литва се е появил самозванец; той се представя за Димитрий и с подкрепата на поляците е започнал борба за руския престол. Борис иска от Шуйски още един път да му се закълне, че царевич Димитрий е бил действително убит. Той с ужас слуша разказа на Шуйски как са отнели живота на спящото дете. Измъчен, царят не издържа страшния разказ и изпъжда Шуйски. Тревогата в душата му е станала ужасна. Той се отпуска отмалял на трона си.
Трето действие
В градината на Сандомирския замък. Войводата Мнишек дава бал. Честолюбивата Марина, негова дъщеря, мечтае да стане руска царица. Тя иска да изпълни намерението си с помощта на Самозванеца Димитрий, който е влюбен в нея. Амбициите й са подхранвани и от йезуита кардинал Рангони, който й казва, че е нейн дълг да се ожени за Димитрий и така да доведе Русия в лоното на Католическата църква. Марина е поканила Димитрий на тържеството в бащиния си дом с намерение да го накара да предприеме незабавно поход срещу Москва.

Димитрий Самозванеца пее кратка романтична ария, докато чака Марина в градината на Сандомирския замък. Мислите му са погълнати от полската красавица, но вместо нея се появява кардинал Рангони, който се опитва да си осигури място в бляскавото бъдеще на претендента за руския престол, като предлага да му стане съветник. В този момент зазвучава тържествен полонез, ознаменуващ пристигането на полските панове и дъщерята на техния предводител Марина. Първоначално тя си играе с чувствата на младия самозванец Димитрий, но когато той започва да й рисува с думи славата и властта, която ще има като бъдещ цар на Русия тя незабавно скланя на увещанията му и започва неискрено да го уверява в любовта си.
Четвърто действие
В Москва пред катедралата «Василий Блажений». Народ се е събрал пред църквата и очаква излизането на царя. Носят се слухове, че царевич Димитрий не е убит и сега с победоносните си войски приближава Москва. Народът жадно се вслушва в разказите за победите на Самозванеца и наивно вярва, че той ще облекчи страданието му и ще сложи край на бедите, сполетели Русия. Появява се Уродливия. Деца му се подиграват и задигат петачето. От храма излиза Борис Годунов. Уродливия се оплаква на царя от децата. «Заповядай да ги убият, както уби малкия царевич», му казва той. Приставите се спускат да накажат дръзкия побъркан, но царят заповядва да не докосват «блажения”. Борис дава шепа монети на Уродливия и му казва да се помоли за него. Обаче Уродливия хвърля монетите и отказва с думите: «Не трябва да се молим за царя — Ирод». Борис Годунов е дълбоко развълнуван от думите на малоумния.
В гранатовата зала на Кремъл заседава съветът на Думата. Болярите обсъждат какво наказание да наложат на Самозванеца, когато бъде заловен. Шуйски разказва на присъствуващите за душевните страдания на царя; той сам е видял как Борис Годунов е отпъждал от себе си призрака на убития царевич. В този момент, с неистов вик «Махни се, махни се, дете!” в залата се втурва като обезумял самия Борис. При вида на болярите царя се овладява. Шуйски му докладва, че в двореца е дошъл някакъв стар монах, който иска да разкрие важна тайна. Влиза Пимен. Старият летописец разказва какви чудеса са се случили на гроба на убития Димитрий. Обхванат от ужас, Борис пада като подкосен; страданията му достигат своя предел. Изнемощял, царят се повдига и със сетни сили повиква сина си Фьодор. В предсмъртния си час той го благославя и му завещава трона на Русия, след което умира.
Горска поляна край градчето Кроми. Разбунтувалият се руски народ довежда вързания болярин Хрушчов. Всички се подиграват на този досегашен потисник. Идват Варлаам и Михаил, които разказват за убийството на царевич Димитрий, извършено от Борис. Появяват се и група йезуити. Те отправят възхвала към възкръсналия Димитрий. Мужиците се нахвърлят върху тях, залавят ги и искат да ги обесят. Вълнението все повече нараства. В това време идва Самозванеца с войската си. Той освобождава Хрушчов и йезуитите и приканва всички да тръгнат заедно с него към Москва. Уродливия оплаква Русия и предсказва тежки изпитания. Народът, обхванат от тревога, наблюдава с ненавист чуждите войски, нахлуващи в Москва. Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Народна музикална драма в четири действия (седем картини) от Модест Мусоргски

Либрето Модест Мусоргски

По едноименната трагедия от Пушкин и исторически текстове на Николай Карамзин

За първи път в Бургас се поставя оригиналната версия на операта, която Мусоргски пише през 1869 г.

Диригент-постановчик ХРИСТО ИГНАТОВ

Режисьор-постановчик ПАВЕЛ ГЕРДЖИКОВ

Сценография ИВАН ТОКАДЖИЕВ

Художник на костюмите ЧАВДАР ЧОМАКОВ

Диригент на хора МАРИЕЛА БОНЧЕВА – ЧОЛАКОВА

Концертмайстор ВАНЯ ЗЛАТЕВА

Помощник-режисьор ДАРИНА ГЛАВАНАКОВА – БАКЪРДЖИЕВА

Суфльор ДОРА ФЪРТУНОВА

Субтитри СРЕБРИНА СЛАВОВА

Действащи лица

Борис Годунов

Фьодор, негов син

Ксения, негова дъщеря

Дойката на Ксения

Княз Василий Шуйски

Андрей Шчелкалов, секретар на Думата

Пимен, летописец, монах

Григорий Отрепиев, по-късно – Дмитрий Самозванеца

Варлаам, монах-скитник

Мисаил, монах-скитник

Кръчмарка

Юродивия

Пристав

Митюха, селянин

Болярин

История на създаването

Мусоргски започва работа над «Борис Годунов» през октомври 1868. Сам написва либретото, като използва текста на Пушкин и редица материали от «История на Руската държава» от Н. М. Карамзин. Темата е периода на управлението на цар Борис Годунов, от 1598 до 1605 година, непосредствено преди началото на «Смутното време». Композиторът бива привлечен към конкретния исторически епизод от възможността да пресъздаде отношенията между царя и народа, всъщност да представи владетеля и неговите поданици в качеството им на главни действащи лица.

Либретото бива завършено още през есента на същата – 1868 – година; веднага след това композиторът започва работа над музиката. Първият вариант на операта той нахвърля много бързо. «Борис Годунов» е завършена в клавир през май 1969, а оркестрацията – до края на декември същата година. За времето, по което Мусоргски пише «Борис Годунов», В. В. Стасов отбелязва за срещите на членовете на «Могъщата петорка»: «Нищо не може да се сравни с чудното художествено настроение, царящо на тези малки събрания… Какъв простор на творческите сили!»

В «Летопис на моя музикален живот» Римски-Корсаков разкрива някои подробности около написването и представянето на «Борис Годунов». През лятото на 1870 Мусоргски представя операта си в Дирекцията на императорските театри, но тя бива отхвърлена под претекст, че в нея отсъства главна женска роля. Обиденият и омерзен Мусоргски си прибира партитурата. След като преодолява огорчението си, той решава в крайна сметка да я преработи. Сега Мусоргски добавя «полското» действие с любовната линия Лъжедмитрий – Марина Мнишек, а също и ефектния финал – монументалната сцена на народното въстание «Под Кроми». Той отново преработва текста, като още повече съсредоточава вниманието си върху двете сюжетни линии: социалната драма на народа и личната трагедия на Борис, измъчван от своята съвест. Втората редакция на операта е завършена през 1872 година. На клавира на «Борис Годунов» Мусоргски пише: «Аз схващам народа като велика личност, одушевена от единна идея. Това е моята задача. Опитах се да я разреша в операта.»

Преработената опера композиторът повторно педставя на Дирекцията на театрите, но и втората редакция бива отхвърлена. За пръв път «Борис Годунов» е изнесена две години по-късно, на 8 февруари 1874 година в Мариинския оперен театър в Петербург, и то благодарение на енергичните настоявания и лобирания на певицата Ю. Ф. Платонова, която пожелала именно с нея да направи своя бенефис. За премиерата В. В. Стасов пише: «Това беше велико тържество… Старите, поддръжниците на рутината, поклонниците на пошлата оперна музика се сърдеха (това е също тържество!); педантите от консерваторията и критиците протестираха с пяна на устата. Но затова пък младото поколение ликуваше…»

«Борис Годунов» издържа 20 спектакъла и то при доста голям интерес от страна на публиката; започват обаче да да се правят произволни съкращения и през 1882 година операта бива снета от репертоара. «Носеха се слухове, че операта не се харесвала на царското семейство» – пише в тази връзка Римски-Корсаков.

Съществуват няколко редакции на «Борис Годунов»: две на самия автор (от 1869 и от 1872 година), две редакции на Римски-Корсаков (1896 и 1908), както и редакция и оркестрация на Дмитрий Шостакович (1940). Освен това сцената в катедралата на Василий Блажени (която отсъства и в двете версии на Римски-Корсаков), съществува в оркестрацията на М. Иполитов-Иванов. Вариантите на Римски-Корсаков, в които били изгладени някои от несъвършенствата на музикалния текст на Мусоргски, получават най-широко разпространение. В съвременните постановки на операта често биват използвани и редакциите на самия автор, които по мнение на музиколозите най-точно съответстват на характера на повествованието и персонажите.

Първото представяне на «Борис Годунов» у нас е през 1929 година в София под диригентството на М. М. Златин в постановка на Н. Веков.

Съдържание

Първо действие

Пред стените на Новодевическия манастир край Москва се е събрала многолюдна тълпа. Вътре в манастира е боляринът Борис Фьодорович Годунов, който знае, че избирането му за цар на Русия е предрешено. За да не бъде заподозрян в умишлено заграбване на властта, той упорито уж отказва да се възкачи на престола. Насилствено събран, подтикван от приставите с викове и тояги, народът моли Борис да стане негов цар. Секретарят на държавната Дума Андрей Шчелкалов обаче съобщава, че Борис Годунов е неумолим и категоричен в нежеланието си да се възкачи на царския трон. Шчелкалов призовава народа да се моли за спасението на Русия. Идват група богомолци, които предсказват бедствия и смутни времена.

Площада в Кремъл пред Успенската църква. Тържествено звънтят камбаните, звучи величествено и внушително «Слава!» Започва коронацията на новия цар. Но Борис е тъжен; угрижено е лицето му. Лошо предчувствие сковава сърцето на бъдещия владетел на Русия. Нищо не е в състояние да прогони вледеняващия го страх от бъдещето.

Второ действие

Килия в Чудовския манастир. Старият монах Пимен пише летопис. В историчеката хроника монахът правидво разказва историята за убийството на законния наследник на руския престол, царевича Дмитрий, извършено по заръка на болярина Борис Годунов. Младият послушник Григорий Отрепиев, който обитава една килия с летописеца, е извънредно развълнуван. Узнавайки, че е връстник на убития престолонаследник, Григорий решава да се прекръсти на Дмитрий и да поведе борба за руския трон.

В кръчма, недалеч от границата с Литва, се отбиват трима пътници – това са избягалите монаси Варлаам и Мисаил и придружаващият ги Григорий. Любителят на чашката Варлаам, след като си пийва порядъчно, подхваща песен за цар Иван Грозни. В това време Григорий трескаво обмисля как по-скоро да се промъкне в Литва и разпитва кръчмарката за най-преките пътища. В този момент пристига пристав и носи указ, в който са изредени отличителните черти на избягалия еретик Гришка Отрепиев. Възползвайки се от неграмотността на пристава и монасите, Григорий чете устава и, заблуждавайки ги, описва вместо своите възраст и отличителни белези тези на Варлаам. Коварният му план обаче не успява. Той е разкрит и изобличен, но все пак в последния момент успява да избяга.

Трето действие

Царските покои в Кремъл. Дъщерята на царя, Ксения, оплаква своя загинал годеник, а синът му изучава картата на Русия. Влиза Борис Годунов, обзет от мрачни мисли. Той се опитва да утеши дъщеря си и да поощри сина си в полезните му занимания. Но останал сам, се отдава на тъжни размисли: народът гладува, а мисълта за убийството на Дмитрий не му дава покой ни денем, ни нощем. Пристига княз Шуйски със страшната вест за появата на самозванец; той се представя за Дмитрий и с подкрепата на поляците е започнал борба за руския престол. Борис иска от Шуйски да се закълне, че престолонаследникът Дмитрий е мъртъв. Той с ужас служа разказа на княза и тревогата в душата му все по-неудържимо нараства.

Четвърто действие

В Москва, пред катедралния храм «Василий Блажени» се събира народ и очаква излизането на царя. Множеството вярва, че Дмитрий е жив и настъпва с войските си към Москва. Всички се надяват на по-добър живот. Появява се Юродивия и се оплаква, че деца са му отнели петачето. Жалбите му се сливат с риданията на народа, който проси хляб от излезлия цар. Вниманието на Борис бива привлечено от несретника и на въпроса «Защо плаче той?», побърканият нещастник отговаря с молба към владетеля да заколи злосторните момчета – така, както е заклал малкия царевич. Приставите мигом се спускат да накажат дръзкия безумец, царят обаче не им позволява да докоснат «блажения» и дори го моли да отправи молитва за него самия. Юродивият отказва и предрича мъка и тегоби за руския народ.

В Кремъл заседава болярската Дума. Болярите осъждат самозванеца на смърт в мига, в който бъде заловен. Със закъснение се появява Шуйски, който разказва за твърде странното поведение на царя: той сам с очите си е видял как Борис отпъжда от себе си призрака на убития царевич. В това време се появява самият Борис, гонейки от себе си призрака на убитото дете. Страданията на царя достигат своя предел в мига, в който чува и разказа на монаха Пимен за чудото, случило се на гроба на Дмитрий. Предчувствайки близката си смърт, цар Борис отправя своята повеля към сина си Фьодор – да управлява мъдро и справедливо държавата и народа си. Погребален звън и заупокойно песнопение известяват края на Борис Годунов.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *